Hoppsan: seriedebatt på film

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

av Olle Dahllöf

hoppsan

Hubert Yrhage tecknar serier. Hans gestalter heter Monstret och Astra. De väcker anstöt hos lärare och föräldrar. Lena Lett, Harriet Andersson med knut i nacken, är huvudmotståndare.

De finns i en film, “Hoppsan!”, från 1955 – den hetaste seriedebattens sista år. Yrhage spelas av Povel Ramel, Monstret med besvärliga hörntänder av Carl-Gustaf Lindstedt och Astra med vingar på mössan av Lissi Alandh. Yrhage tecknar nämligen efter levande modell och pratbubblor i storlek därefter.

Serien “Monstret” går i Kvällsposten och är spöktecknad av gamle Bowen, ansvarig för “Tusen och en natt” och “Anderssonskans Kalle”, bland annat. Serien förmedlas av “monstermurveln” Sven Lindberg. Epitetet kommer från ovannämnda Lena Lett, som är huvudtalare på ett opinionsmöte mot “Serieeländet” där man önskar “Död åt monstret”. Seriehatarna är bigotta och hysteriska, den närvarande Yrhage bedyrar att hans figurer är vegetarianer och har skapats fram under inflytande av yoga.

En annan deltagare är Douglas Håges Darling Karlsson, moralist,musikförläggare och megaskurk. När han av misstag av Yrhage får en sida av Monstret i stället för Sätt tulpaner i mossa till mor – Povel är också kompositör – förvandlas filmen från en skildring av tecknade serier till en äventyrsfilm med serieschabloner. “Han vet för mycket”, väser Darling Karlsson och skickar ut Georg Rydeberg med dödskontrakt på Hubert Yrhage.

monstret

Monstret (i omtecknad version).

Den senare är egentligen inte pappa till Monstret, utan idéer och text kommer från gossen Jan, vars mor driver pensionat. Jan avlyssnar gästerna, däribland Darling Karlsson, och får riklig inspiration. Yrhage ryser över Jans dåliga inflytande. Sens-moral: Serier är väl inget att bråka om, såvida inte vuxenvärldens ondska tränger sig in. Alltnog, filmen når finalen ute på Vågspelet, banditernas flytande kasino, och Lena Lett i Astras dräkt räddar Yrhage med hjälp av Carl-Gustaf, Fritiof Andersson och Jan.

wennerberg

Självporträtt av Bowen från 1992.

“Hoppsan!” skrevs av journalisten och skrönberättaren Olle Strandberg, regisserades av Stig Olin och hanterar med lätt hand serier, figurer och namn. Ingrid Thulin som Malou Hjorthagen (efter hemorten), Carl-Gustaf som Tyko Kölstav och monster, Juttan Järpe – Jans mor, och Georg Rydeberg i rollen som den superhale Jens Myskovich.

B O Wennerberg (1918-2000), bättre känd som Bowen, var vänlig nog att återteckna en illustration ur filmen och berättade att några våldsamma sekvenser censurerades av Stig Olin för att göra den mera familjevänlig. Detta förgrymmade författaren Olle Strandberg, som blev ganska nedtagen. Vidare kunde Bowen förtälja att Povel Ramel var mycket blyg och förtärde medhavd matsäck och spelade piano för sig själv när filmteamet hade lunch på inspelningsplatsen Källhagens värdshus vid Gärdet.

Posted in Comics history

Al Feldstein in Memoriam

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

av Pidde Andersson
Al Feldstein
Som ung tonåring i början av 1980-talet köpte jag ett begagnat, slitet exemplar av det maffiga seriealbumet “Stora skräckboken”, utgivet 1974 och redigerat av Sture Hegerfors. Detta var min första kontakt med de berömda och legendariska skräckserier EC Comics gav ut 1950-1955. Dock var det långt ifrån min första kontakt med de tecknare som förekom i albumet; flera av dem medverkade i MAD, en tidning jag läst sedan jag var fem år gammal – och MAD var den enda av EC:s tidningar som fortsatte att komma ut efter att förlagets skräck- och science fictiontidningar tvingades lägga ner.
Stora_skr_ckboken_och_Kalla_K_rar
Redaktör för EC:s skräcktidningar – Tales from the Crypt, The Vault of Horror, The Haunt of Fear med flera – var Al Feldstein, som även skrev manus till flertalet av episoderna. Förlagschefen William M Gaines och Feldstein lockade till sig flera av Amerikas främsta tecknare; Jack Davis, Wally Wood, Graham Ingels, Frank Frazetta, för att bara nämna några stycken, och det är lätt att glömma bort att Feldstein även tecknade en del själv – han hade en rätt grovhuggen och, vid sidan av till exempel Jack Davis, en rätt träig stil, men bilderna besitter en hel del charm.
Al Feldstein 3
Serierna i “Den stora skräckboken” gjorde stort intryck på mig då, för mer än trettio år sedan, och jag har förstås fortsatt att läsa EC Comics gamla serier; nytrycken på engelska har varit otaliga, och det kom ju till och med ut en kortlivad svensk tidning 1990; Kalla Kårar (lustigt nog stod Johan Andreasson för översättningen; tydligen är det bara mina vänner som jobbat med EC:s skräckserier i Sverige). Jag gillar fortfarande många av serierna, av vilka flera även filmatiserats för bio och TV, men numera har jag även en del invändningar mot främst de serier Feldstein skrev. De innehåller nämligen alldeles för mycket- och ofta fullkomligt onödigt text – texten i textplattorna beskriver precis det som visas i bild, vilket kan göra serierna lite tunglästa. Harvey Kurtzman, som var redaktör för EC:s krigstidningar och som 1952 skapade MAD, jobbade i princip tvärtom; han var skickligare som serieberättare.

Al Feldstein 4
När Harvey Kurtzman 1955 kom ihop sig med Bill Gaines; de bråkade förstås om pengar och rättigheter, lämnade Kurtzman MAD och Al Feldstein tog över som redaktör – ett jobb han behöll fram till 1985. Det var under Feldsteins era vi fick den version av MAD vi alla är bekanta med. Under de första åren var tidningen av “vanlig” serietidning i fyrfärg, fylld med främst parodier på andra serier. Det sista Kurtzman gjorde innan han lämnade tidningen var att förvandla den till ett magasin i större format och svartvitt. Då började MAD att sälja bättre än någonsin. När Feldstein tog över plockade han in flera av de tecknare vi associerar med tidningen och som har förgyllt min generations uppväxt: Don Martin, Mort Drucker, Dave Berg, Antonio Prohías med flera. Michael J Weldon, redaktör för Psychotronic Video, brukar kalla MAD Magazine för “1900-talet viktigaste tidskrift”. Jag kontrar med att kalla Svenska MAD för 1900-talets viktigaste svenska tidskrift (och jodå, jag är stolt över att jag lyckades medverka i tidningen innan den lades ner). Under 1960-talet ökade tidningens popularitet något alldeles enormt, och MAD peakade 1974, då upplagan i USA närmade sig tre miljoner exemplar(!). Under 80-talet gick dock luften ur MAD.

Al Feldstein 5
Efter att ha gått i pension började Feldstein att måla tavlor i akryl. Han flyttade till Wyoming, och där; mitt ute i vilda västern, satt han och målade av djurlivet. Men tydligen gjorde han även en del science fiction-målningar. Jag hittade några på nätet och de ser rätt läckra ut.
Den 29:e april lade han ner penseln för sista gången och flyttade upp till den stora serietidningsredaktionen ovan molnen.


AL FELDSTEIN
1925 – 2014
R.I.P.

EC:s redaktion

EC:s redaktion en gång i tiden. De enda som fortfarande är i livet är Marie Severin, som stod för denna teckning, och Jack Davis.

Posted in Artiklar & krönikor, News

Gunila Stierngranat

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

av Olle Dahllöf och Thomas Storn

I juni 2013 i Lund mötte medlemmar ur Svenska Serieakademin upp som ett led i firandet av Svenskt seriearkivs första 10 år. Det var mycket i arkivet som fascinerade och fängslade uppmärksamhet. Bland annat två skickliga kvinnor ur vårt serieförflutna, signaturerna Gunila S och Gobi.

stierngranat

Bakom dem dolde sig Gunila Stierngranat och Margareta Uppenberg och de var tydligt märkbara från 30- till 60-tal. De var verkligt skickliga i att ta fram kvinnlig skönhet. Framförallt den tidigare var mycket aktuell genom en frikostig donation av döttrarna Christina och Lottie. Här kunde man skymta Gunila S bredd i publiceringsställen, såväl i tid som rum.

Gunila Stierngranat (1902-1960) gjorde serier, vykort, julbrev, målarböcker, sagoböcker och flickböcker och illustrerade i veckotidningar. Enligt egen utsago sålde hon sitt första alster 1914 vid tolv års ålder. Gunila Stierngranats utbildning för sitt yrke bestod i brevkurser. Hon inspirerades under åren mycket av amerikanska magasin som Women´s Home Journal. Det amerikanska intresset föll sig naturligt, hennes mor kom från USA. Hon bar det intressanta namnet Sadie Brown. Gunila själv vistades i USA några år på 20-talet.

Hon tog också intryck av Harold Fosters Prins Valiant. Både den och flera av hennes serier gick i Vårt Hem. Gunila bidrog till mycket i den veckotidningen – vinjetter, illustrationer och serierna Prinsen och tiggargossen och Snövit, vilka senare blev album på Åhlén och Åkerlund. Hennes egenskrivna Snövit var inte en upprepning av sagan utan skildrar vad som hände sen, efter giftermålet.

Vårt Hem var 40-tal, men redan på 30-talet var hon stor i Allt för alla. Vinjetter och illustrationer och framsidor och serier. Hennes serier kunde heta Lasseman och hans vänner eller Lille Göran och John Blund. Åt Husmodern gjorde hon Lisa vill till filmen. 1934 kom hennes trevliga och fartfyllda Kaninkusinernas äventyr. Hon medarbetade också i vår första egentliga ungdomstidning, som hette Min tidning.

Gunila Stierngranats ambition var alltid att kunna försörja sig. Men hon tyckte det var roligt att arbeta och skapa, enligt döttrarna arbetade hon alltid och mycket. Sällan i eget rum, utan oftast i någon vrå. Även under giftermålet med juristen Sigurd Lind skapade hon och sålde. Men under några år i slutet av 40-talet fick hennes konstnärlighet en annan inriktning. Familjen bodde två år i Etiopien, maken hade uppdrag åt Haile Selassie och hans stat. Gunila hade nu inga direkta avnämare, utan kunde göra vad hon kände för. Hon målade i olja bland annat, gouache var annars hennes vanliga teknik. Motiven var landskap och människor. Och blommor, mycket blommor. Men hon gjorde sig nyttig också. Hon arbetade med uniformsdetaljer åt kejsaren och hans krets. Hon undervisade prinsessorna i franska, hon hade själv i Franska skolan i Stockholm fått grundliga kunskaper. Apropå prinsessundervisning så hade hon tränat våra hagasessor i skridsko, Gunila Stierngranat var mycket framstående i figuråkning.

etiopien

Gunila Stierngranat och Haile Selassie

Etiopientiden blev bara ett par år. Men det inspirerade henne säkert till den fina serien Ka och Kim. Ka var en infödingspojke och hans kamrat Kim en gäst i Afrika. Den fanns med i Vecko-Revyn i flera år, men några sidor letade sig också in i kulttidningen Tuff och Tuss 1955.

50-talet var nog Gunila Stierngranats storhetstid, bredden och skickligheten var markant. Hon var nu skild och arbetet var fortfarande roligt, men också definitivt nödvändigt. I Åhlén och Åkerlunds julkatalog för 1954 som exempel stod hon för ett tiotal olika produkter. Törnrosa som pop-upbok, Mors julbrev och Sagoprinsessan. Stort och smått. Kamratposten illustrerade hon åt och redan innan, när den hette Folkskolans Barntidning, tecknade hon serier där. I Hela världen blev det många bilder i kärleksromaner och i samma genre var Flickornas julbok.

Därifrån till Kalle Anka kan steget tyckas långt, men hon tog det. Framsidan på albumet av Kalle Anka till julen 1961 var av henne. Tyvärr fick Gunila Stierngranat aldrig se det till försäljning, hon avled 1960.

Posted in Artiklar & krönikor

Gobi

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

av Olle Dahllöf och Thomas Storn

Serier om kvinnor, för kvinnor, och av en kvinna – därtill av en mycket framgångsrik kvinnlig tecknare, det är Margit Uppenberg (1906-1967) och hennes serier “Pian” och “Topsy”, men serierna utgör bara en del av hennes produktion från fyrtio år som tecknare. Under signaturen Gobi kom hon att signera otaliga illustrationer, reklamteckningar och karikatyrer. Därtill tillhör hon en relativt exklusiv skara svenska tecknare som även finns representerade utomlands, för hennes del i amerikanska tidskrifter som New Yorker, Esquire och Collier´s.

GobiGobi föddes 1906 i Stockholm. Yrkesvalet föll sig antagligen ganska naturligt då hennes far, Gunnar Widholm, var konstnär och bland annat medverkade i skämttidningen Kasper i början av förra århundradet. 1924-29 studerade hon vid Konstfack i Stockholm och fortsatte därefter att utbilda sig i Frankrike. Inspiration och vidareutbildning fick Gobi säkerligen även genom utlandsresor från slutet av tjugotalet och framåt till USA, Spanien med flera länder där Mexiko var något av favorit. Under trettiotalet tecknade hon för tidningar som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. 1937 anställdes Gobi som tecknare vid Nya Dagligt Allehanda och när tidningen upphörde 1944 flyttade hon över till Expressen, som hon kom att medverka i fram till sextiotalet, men hennes illustrationer och skämtteckningar dök även upp i veckotidningar som Svensk Damtidning, Allers Familjejournal och Se.

Gobis skämtteckningar bär på tydliga amerikanska influenser, inte minst hennes tjusiga kvinnor som blev något av hennes signum. Skämtteckningar från bildtidningen Se samlades 1959 i albumet Gobiten. I förordet konstateras att ”Gobi har den högst ovanliga förmågan att med sitt ritstift förena skönhet och skämtlynne. Hon kombinerar anekdoten i ord med den attraktiva pinupteckningen. Hon gör det med smak, gott humör och en betydande portion vardagspsykologi.”

Gobi hade bredd i sin produktion. Hon tecknade för barn och gjorde serier i Folkskolans barntidning, sedermera Kamratposten. Hon medarbetade i en liten bok som i rimmade ramsor gav lekförslag till sessorna på Haga, illustrerade böcker om rättstavning, mödragymnastik, kläd- och skönhetsråd och i början av femtiotalet gjorde hon omslagen till böckerna om Kati av Astrid Lindgren. För Dagens Nyheter tecknade hon under trettiotalet serien “Tyra”, 1943-1958 gick “Pian” i Husmodern och 1955-1956 “Topsy” i Bildjournalen.

“Topsy” handlar om en ung kvinna som lämnar det lilla samhället för arbete på ett varuhus i Stockholm. Slumpen vill att hon får anställning som balettdansös. Hon ”blir upptäckt” och får vara med i en film, något den svartsjuke pojkvännen Lennart inte alls uppskattar. Det bär vidare till Italien och ytterligare filminspelning. Här träffar hon och blir kär i en greve med det skönklingande namnet Castrovillard. Gobis teckningsstil med en elegant, schvungfull linjeföring för tanken till dåtidens modeteckningar, något som förstärks av att serien publicerades i svartvitt och rött. Tonläget är påtagligt femtiotal och romantiknovell, den smälter väl in bland Bildjournalens reportage om film- och teatervärldens storheter.

Om Topsy söker sig ut i världen håller sig Pian i stället på hemmaplan. I “Pian” är det folkhemmets medelklassfamilj som står i centrum, vilket får sägas vara helt i linje med veckotidningen som den publicerades i. Serien präglas av ett visst mått realism, som att det syntes på Pian när hon var gravid, men realismen blandas med traditionella humoristiska klichéer av äktenskap och familjeliv.

Posted in Artiklar & krönikor

ÄVENTYRARE + PIONJÄRER – en utställning i två delar

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Lördagen den 12 april öppnar inte mindre än två utställningar med Svenska Serieakademin som arrangör.

Äventyrare visar original från bl a Lasse Åbergs och Sture Hegerfors’ samlingar, under mottot “Klassiska äventyrsserier från tiden då serietecknare hade tusch på fingrarna”. Utställningsplatsen är No White Walls 43, Lugna gatan 43 i Malmö. Öppet lördag och söndag 12-16, vardagar efter tidsbokning.

Pinonjärer visar original av Gunila Stierngranat och Margit Uppenberg (signaturen Gobi): sagoprinsessor i färgsprakande miljöer varvat med tuffa brudar med skinn på näsan. Utställningsplatsen är Formgalleriet hos Elleroch, Friisgatan 14 i Malmö. Öppet, v16: tisdag till torsdag 11-18. v17: tisdag till fredag 11-18.

Utställningarna är arrangerade av Svenska Serieakademin i samarbete med Linda Soondra och Svenskt Seriearkiv/Seriefrämjandet och pågår till den 25 april.

Utställningsaffischen

Mer om utställningarna:

Gunila Stierngranat        –        Gobi        –       Verklista Äventyrare

Posted in News

Bryan Talbot på Sverige-besök

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Den brittiske serietecknaren Bryan Talbot, som utöver en rad egna serier som “Grandville” också är känd för sitt arbete på “Hellblazer” och “Sandman”, har varit på besök i Sverige. Han höll ett uppskattat föredrag på Kulturhuset i Stockholm lördagen den 1 mars om fabeldjur i illustrationskonst, litteratur och serier, och visade exempel på hur han själv inspirerats av och byggt vidare på dessa traditioner. Hans seriebok “The Tale of One Bad Rat”, som med utgångspunkt i Beatrix Potters verk berättar en dramatisk historia om en sexuellt utnyttjad tonårsflicka på rymmen i London, utkom på svenska hos Epix Förlag 1998 med titeln “Sagan om den stygga råttan”.

Bryan Talbot

Bryan TalbotBryan Talbot föreläser om fabeldjur på Kulturhuset i Stockholm.

Bryan Talbot

Bryan Talbot tillsammans med Anders Lundgren på Serieteket, som stod som arrangör för evenemanget.

 

Tagged with: ,
Posted in Artiklar & krönikor, News

Kalles tecknare i Allers redan 1931

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

barks-allers
av Olle Dahllöf

På en loppmarknad köpte jag tillsammans med andra strödda veckotidningar en Allers Familj-Journal från 1931. Nummer 8 var det och på baksidan fanns bland andra skämtteckningar en som var signerad Barks.

Carl Barks (1901-2000) är den “bra” Kalle Anka-tecknaren, han som gjorde de finaste bidragen till tidningen under 40- och 50-talen. 1942 gjorde han sin första anka-serie. Han hade dock börjat hos Disney redan sju år tidigare, men på filmsidan med att göra rutinarbeten på tecknade kortfilmer.

Under 20-talet var Carl Barks en mångsysslare; bonde, skogshuggare, cowboy och nitare. Han hade sen tidiga år en önskan att bli skämttecknare och hade klottrat på många väggar och i många skolböcker. 1928 tyckte Barks att han borde kunna bli publicerad och började skicka sina bilder till olika skämttidningar. 1931 fick han anställning på en sån tidning, Calgary Eye-Opener, men den teckning som letat sig in i Allers var äldre och kom från Judge. Judge var en stor och väletablerad skämttidning och Barks har uttalat att den tog in en handfull av hans bilder. Teckningen med nordpolsfararna är den enda jag hittat hittills i Allers av Barks, men tidningen hämtade mycket från Judge och även från Life.

Carl Barks i sitt arbetsrum nångång på 1960-talet.

Barks är i gott sällskap, på de här baksidorna har han sällskap av Ernie Bushmiller som senare tecknade Lisa och Sluggo, Otto Soglow (Lille Kungen), Bill Holman (Brand-Olle), Carl Anderson (Hasse) och av den mycket produktive Ralph Fuller, han som senare skapade Olle Bull.

Posted in Comics history

Seriekonferens i Lund

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Konferensen

Seriekonferensen “Framtidens seriearkiv”, arrangerad av Seriefrämjandet och Svenskt Seriearkiv, gick av stapeln i Seriearkivets lokaler i Lund i lördags. Arkivet fyller tio år i år och föreståndaren, akademiledamoten Thomas Storn, visade runt bland samlingarna.

Posted in Artiklar & krönikor, News

Debutbar serier på Stockholms stadsbibliotek

Sorry, this entry is only available in Svenska. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

För tredje året anordnade Stockholms stadsbibliotek den 26 november 2013 DebutbarSerier, där sex svenska serieskapare  fick presentera sig och sina verk. Utfrågare var Patrik Schylström och Alice Thorburn från Stadsbiblioteket. Årets serieboksdebutanter var:

Malin Svedjeholm (“Plåstra”)

Hanna Gustavsson (“Nattbarn”)

Malinda Lindmark (“Trans:it”)

Lisa Ewald (“Allt kommer bli bra”)

Frida Ulvegren (“Fridas resor”)

Lisa Medin (“Medley vol 1 – En ny våg”)

Posted in Artiklar & krönikor, News

Humanoids om Adamson

Humanoids, publishers of Jodorowsky, have commented on this year’s Adamson award on their website:

Alexandro Jodorowsky awarded with 2013 International Adamson Award

Posted in Adamson-priset, News